Solo Pinn Mill 2010, 2011, 2012 ,2013,2024
donderdag 27 mei 2010
Eindelijk!! Om 12 uur vaar ik weg uit de jachthaven Den Osse op de Grevelingen.
Solo op weg naar Pinn Mill voor een biertje op zaterdag in The Butt and Oyster bar aan de rivier de Orwell in Engeland.
Het zat al langer in mijn hoofd om een solotrip te maken en na een aantal oefensessies op de zeeuwse stromen lokt de zee.
Een mooi initiatief van Olav Cox om (o.a. in Zilt) bekend te maken dat hij deze trip solo ging maken met z'n vriend Matthijs, uiteraard ook solo.
Iedereen die ook zin in een biertje had was welkom op zaterdag 29 mei om 16.00 uur in The Butt and Oyster Bar te Pinn Mill.
Niets georganiseerd en elke solozeiler bepaalt z'n eigen vertrektijd en route.
Het is de eerste keer dat ik alleen zo'n reis op zee ga maken.
Het sluizen in Bruinisse gaat goed en ik arriveer even voor half vijf in de Roompot Marina om de dieseltank bij te vullen.
De havenmeester zit niet op kantoor en de deur is op slot.
Ik pak de telefoon waarmee je hem kunt bereiken.
Ja, ook goeiendag, nee ik ben nu niet op de haven en ben te ver weg om terug te komen. U bent morgenochtend de eerste.
Nou... ik dacht het niet. Ik hang op en ga weer na de boot.
Bij het wegvaren zie ik een plakaat op de pomp hangen dat er maar liefst € 1.70 gevraagd wordt voor een liter diesel. Mazzeltof !
Ik verlaat de haven en vaar naar de binnensteiger van de Roompotsluis om te overnachten. Na eten en douchen de wekker gezet op 4.30 uur.
vrijdag 28 mei 2010
Na het opstaan zet ik gelijk de waterketel op, vul een thermoskan met heet water en maak er ook een met thee, smeer 2 bruine boterhammen en kleed me aan. Buitengekomen maak ik de boot klaar voor vertrek.
Om 5 uur vaar ik de sluis in.
In de sluis kijk ik omhoog en naar het waterpeil. Ik twijfel en roep direct de sluis op en vraag naar de doorvaarhoogte op dat moment.
19.10 meter meneer is het antwoord.
Ik bel Pien wakker, zeg dat ik in de sluis lig en vraag of zij even checkt of dat lukt met de hoogte van de vaste brug t.o.v. de masthoogte.
Ze belt binnen 3 minuten terug en zegt dat de masthoogte 19.10 is inclusief de antenne. Toffe meid !
Ik roep de sluis op om te melden dat ik nog even wacht.
Na 5 minuten word ik door de sluis opgeroepen om aan stuurboordzijde af te meren omdat er een kotter met sportvissers aan bakboord wenst af te meren.
Ik lig vlak voor de brug en dat is lastig.
Na wat gepeuter besluit ik achteruit de sluis uit te varen en de volgende sluisgang af te wachten. Het gaat allemaal goed.
De viskotter en wat kleinere visboten varen de sluis in en ik roep nogmaals de sluis op, om aan te geven dat ik met de volgende sluisgang meega.
Nou meneer 't ís nu 19.65 dus vaar maar mee is het antwoord. Dat pakt goed uit.
Zo gezegd zo gedaan en alles gaat goed. Precies 6.00 uur vaar ik de sluis uit.
De stootwillen en de landvasten worden buiten de sluis in de kom opgeruimd en ik rol het grootzeil uit en vaar daarna de havenkom uit.
Direkt buiten kan ik de Fok uitrollen en de boot speert er vandoor.
6.32 uur. Mist, zicht 500-1000 meter, Wind 13 nts, snelheid 8,5 knopen sog,(speed over ground)
bootsnelheid 7 knopen. Heerlijk!!
Koppie thee erbij en genieten.
7.00 uur. Zon!! Boei WG 7 gepasseerd.
koers 135. Wind 15,9 , sog 7,7 knopen.
POS: 51.39.65N 003.31.97E
8.11 Zon!! POS: 51.42.621-003.21.714E Log 10,5 Wind 14,2 pos. middenbank.
10,51 Log 28 nm, Wind 19,1 SOG 7,3 knopen POS: 51.45.347 - 003.02.480.
De volgende uren gaan moeizaam, Aan de wind zeilt het wel goed maar het schiet natuurlijk niet echt op.
De VMG geeft ook aan dat het op deze manier niet echt opschiet.
Ik wil liever niet in het donker zeilen én aankomen, omdat het voor mij toch de 1e keer solo is en ik nog geen idee heb hoe dat uitpakt
12.01 Zon!! log 28 Wind 18 koers , sog 7,2 POS: 51.47.283N - 002.50.069E
ten zuiden is een windmolenpark te zien. Motor bij.
14.10 Zon!! Log 37 Nm Wind 10 nts, SOG 6,4 POS: 51.53.20 - 002.29.18E
SP 6,4 Motor bij.
15.08 Zon!! Log 62,4 Wind 12,5 SOG 6,4 POS: 51.33.569N - 002.19.184E
wind naar zuidwest.
22.00: verwachte aankomst in Woolverstone Marina en dat na een lange beboeide aanloop vanaf zee.
De laatste uren was de wind SSW 4/5 beaufort.
Wel veel stroom tegen, d.w.z. ik heb gemeten 3.27 NM tegen !!
Het is springtij dus het klopt wel.
Op de rivier is de stroom al gekenterd en heb ik stroom mee.
Na Felixtowe pier met de grote schepen en dito kranen is het plotseling ongelooflijk mooi.
Alsof je een koninklijk landgoed binnenzeilt.
Prachtig, met de zeilbootjes links en rechts aan een boei afgemeerd.
Verscholen achter een flinke dijk zie ik de eerste Marina aan bakboordzijde van de rivier, maar we gaan door.
Na een kwartiertje volgt Pinn Mill aan bakboord met The Butt and Oyster Bar, veel mud ervoor en oude schepen.
Na 5 minuten komt de Woolverstone Marina in zicht.
Vlak ervoor ligt nog een Marina en dat blijkt de Koninklijke Harwich Marina te zijn.
Ik draai de boot en vaar erg langzaam terug naar Woolverstone Marina.
Na wat zoeken komt er iemand aanlopen, het blijkt een Nederlander te zijn die roept of ik voor de Pinn Mill borrel kom. Ja dus !
Hij wijst de steigers aan waar nog plaats is.
Op de kop van de C-steiger staat de havenmeester. Hij wijst me plaats B21 aan en ik krijg van diverse Nederlandse solozeilers een handje met het afmeren.
Om 23.00 uur nog een schippersbitter gedronken en kennis gemaakt met Ids Witteveen, een van de solozeilers.
zaterdag 29 mei 2010
8.00 uur opgestaan en lekker gedoucht. Heerlijk geslapen.
Ik maak spiegelei met spek en een bruine boterham klaar.
Met een mok English breakfast tea is het ontbijt compleet.
Daarna voor twee overnachtingen betaald op het havenkantoor.
Opgeruimd , afgewassen en Ids uitgenodigd voor een kop koffie.
Ik kan de eerste 2 uur gratis internetten en zie op de gribfiles en windkaarten dat het zondag geen goeie dag wordt om te vertrekken.
Buiten is wat rumoer en er komt nog een solozeiler aan.
Joost, we helpen met afmeren en nodigen hem uit voor de koffie.
't Wordt een gezellig koffie-uurtje aan boord.
De rest van de dag nog wat geluierd tot een uur of drie.
We gaan met een groepje richting Pinn Mill en volgen het veel beschreven voetpad langs de rivier met stukjes bos en door een graanveld.
Het eerste biertje is van de redaktie van Zilt, waarvoor zij bij deze hartelijk wordt bedankt !
Het smaakte heerlijk, zo'n Engelse bitter.
Daarna gaan we aan tafel; de meeste nemen fresh haddock filet, deep fried in beer batter with chips, peas and tartare sauce.
Het wordt een reuze gezellige bijeenkomst met veel verhalen.
Er worden mooie woorden gesproken over het initiatief van Olav Cox voor de zaterdagmiddagborrel in Pinn Mill voor solozeilers.
Hij wordt met veel applaus bedankt.
Olav heeft voor een Logboek gezorgd waarin ieder zeiler zijn naam kan schrijven en eventueel bijkomend commentaar. Het is natuurlijk de bedoeling dat dit initiatief zal uitgroeien tot een jaarlijks weerkerende gebeurtenis.
Er melden zich aan de gezichten te zien genoeg kandidaten die dit willen voortzetten.
We zijn in totaal met 12 boten, 1 schipperse en 12 schippers. Een boot is met 2 man gearriveerd. Maar die zijn wel op zondag, met voorspellingen van beaufort 7/8 op de Noordzee ter hoogte van Scheveningen, vertrokken naar Breskens.
Met nog net genoeg licht om het pad terug te volgen gaan we weer naar de haven en een klein groepje neemt een afzakkertje bij mij aan boord. Het wordt toch nog laat.
zondag 30 mei 2010
Ik sta voor mijn doen laat op, maar dat is geen wonder gezien het latertje van gisterenavond.
Iedereen luiert een beetje. Lezen en muziek luisteren.
Een paar keer komt iemand bij me langs om naar het weer op internet te kijken.
Tja, het veranderd wel maar veel wind... dat blijft.
Slechts één boot vertrekt naar Breskens.
Ze zijn met twee man ( ! ) en kunnen net onderlangs het lagedrukgebied met wind 6-7 beaufort NW NNWnaar huis.
Iedereen dubt over de vertrektijd.
Ik besluit om morgenochtend zonder wekker wakker te worden en na het opstaan te kijken wat het weer doet.
Ik verwacht tussen 6.00 en 7.00 te vertrekken van de Orwell naar de Roompot.
Tegen vijf uur ga ik met Joost naar de Pinn Mill om te eten.
Als we aankomen staat er erg weinig wind en het is prachtig weer.
Er zit een aantal Harley Davidson liefhebbers op het terras aan een drankje.
We halen binnen ook een bitter en kletsen wat in het zonnetje.
Tegen zessen gaan we eten. Ribeye met groene erwten en chips, heerlijk.
Er schuiven twee Engelse jongens met een vriendin bij ons aan en we vertellen op hun vraag waar we vandaan komen ons verhaal.
Nou dat vinden ze wel wat. Leuk dus.
Zondagavond..lekker vroeg naar bed !
maandag 31 mei 2010
Om 7.30 vertrek ik uit de Woolverstone Marina. Ik heb stroom op de kont en gooi eerst de voor en de achterlandvasten los, motor in z'n achteruit en daarna de achterspring eraf.
Langzaam vaart Pietertje 2 de box uit.
Ik zwaai naar Joost die z'n slaperige hoofd uit de kajuit steekt en zie dat Ids al is vertrokken.
Log:1317.8 nm
Motor:505,2
Bar:1014.7
Lichte regen.
Op de rivier leg ik de boot met de boeg over stuurboord en rol het grootzeiluit tot het eerste rif. Daarna de fok.
Zeilend de rivier af naar Harwich. Er zijn zeker al 6 boten op weg naar zee.
De wind is wat vlagerig tussen de 12 en 18 knopen maar langzaam lopen Pietertje 2 en ik op de voorgangers in en ze voorbij.
Op zee gekomen krijg ik wat meer wind en eindelijk lig ik op de juiste koers, halve wind.
Er staat 20 knopen wind en de boot speert er vandoor. Zo gaat'ie goed.
10.30 Sog:6.49 lat 51.52.857N - lon 001.31.928E
Bar: 1016,2 Log:1345.1 Wind 18 nts Nog steeds zeilen ruime wind.
12.30 Zeilend 60 gr aan de wind.
Sog.5.09 bar 1016,9 Log: 1360,5 Wind:14,2N
15.07 Sog:7,09 Bar:1017,2 Log:1382,9 Eind 18 nts NNW Zeilend aan de wind.
16.34Sog 8,4 log:1395 Bar:1017,3 pos: 51.48.450N - 002.54.077E Wind 21 nts NNW
Zeilend halve wind.
18.09 Sog:7.31 Log:1408 Bar 1017.3
Wind 21 nts NNW
Zeilend iets ruimer dan halve wind.
21.16 Sog:6.01 Log: 1432,6 Bar: 1017,6
pos:51.40.749 - 003.25.334E
Zeilend halve wind.
23.00 Aankomst in de Roompot.
Het is donker en ik maak de boot klaar om te schutten.
Ik roep de sluis op en ik ben de enige.
We draaien gelijk meneer, krijg ik als antwoord. Fantastisch !
Vreemd, op dit uur in de sluis. Als ik opvaar lijkt de sluis veel smaller dan bij daglicht. Het gaat allemaal heel relaxed.
Ik besluit om door te varen naar Zierikzee waar ik aankom om 1.30 uur,
door donker, miezerig en mistig weer.
Dit blijkt eigenlijk het lastigste stuk van de hele soloreis. Had ik niet moeten doen.
Als ik afgemeerd ben val ik als een blok in slaap.
dinsdag 1 juni 2010
Ik word wakker in Zierikzee.
Om 8 uur hen ik al gedoucht en is de thee gezet.
Ik vaar langzaam naar het tankplatform.
Als ik afgemeerd ben blijkt de zaak nog niet open te zijn; er komt wel iemand naar me toe die roept dat Bouman er met 5 minuten is.
Tijd voor een mok thee en een boterham
Ik tank 200 liter diesel en laat gelijk een gasfles vullen.
Zo... we kunnen voorlopig weer vooruit.
Vertrek vanuit Zierikzee om 9.00, aankomst Zeelandbrug 9.20, die draait om 10.11 uur.
12.14 Door de sluis bij Bruinisse.
Ik ben ook hier de enige boot en wordt direkt geschut na het binnenvaren.
Op de Grevelingen aangekomen is het lekker weer en er staat 5.2 ntw wind.
Ik vaar op de motor naar Den Osse en meer af in onze eigen box om 13.43 uur.
Logstand 1486
Motoruren: 513,9
Het was fantastisch.
deelnemers
Joost van Riel Papillon Bavaria 37
Hilco ten Hoeve Pietertje2 Hallberg rassy
Michel Capil Alabama queen Freedom 44
Ids Witteveen Rocinant Granada 27
Rene Brammen Sparkling Too Bavaria 38
Joost Posthuma Qui Vive Ovni 30
Bert van der Broek Cornelia
Hugo Moyersoen Sovriante Hallberg rassy 34
Pamela van Vleuten lady Blanche Sea Master 925
Olav Cox Ritme Koopmans 33
Mathijs Dijkema Delicate Dawn Raider 35